Mellemmåltider

20130317-094358.jpg

Mellemmåltider kan være svært, hvad er for meget, hvad er for lidt. Især hvad smager godt og holder mætheden til aften.
Skyr er magert, proteinrig og smager godt. I denne fra Arla er der kun 100 kcal(420 KJ). Selv min mand spiser det…..
Ellers er knækbrød, frugt og grønt jo gode alternativer.

Mad er dyrt

Jeg hører rigtig ofte vendingen “mad er blevet rigtig dyrt”. Jeg tror ikke det er fordi, at vi alle nu handler i Torvehallerne, men en blanding af flere ting.
Det som, jeg så finder komisk er at jeg i går skulle købe en penicillinkur til min datter og en træstamme til min mand. Der var en prisforskel på 6,40 kr. Og det var altså træstammen, der var dyrest.
Hhhmmmm godt at vi får tilskud til medicin og flere afgifter på mad. Hvori er logikken?
Og ja ja , ved godt det ikke er træstammer der fremmer sundheden, men det er livskvalitet og det er jo ikke hver dag….

Stenalderkuren

Jeg blev så glad i dag. Min søde kollega havde en artikel med fra Berlingske Tidende, hvor en overlæge satte spørgsmålstegn ved, om det nu også er så sundt at vi spiser så meget protein. Endelig er der nogle andre fagpersoner, som blander sig debatten om, at der kan være konsekvenser ved at følge alle de mordene slankekurer.
Nej vi skal ikke leve af hvidt brød og hvid pasta, men hvis nu vi bare valgte de grove kulhydrater som rugbrød og grov pasta, så behøvede alle ikke være så kulhydratforskrækkede.
Og så må man jo også kunne tænke sig til at en diæt som stenalderkuren, der advarer mod at man ikke skal spise efter den, hvis man er sportsudøvere er nok ikke så sund. Og som overlægen i artikel skriver, hvorfor gå efter at leve så længe som stenaldermanden – de blev kun 40 år.
Husk det nu alt med måde, dyrk motion, så er der sørme også plads til lidt rødvin og chokolade.

Kampen om de overvægtige

Eller skal man kalde det, kampen om de overvægtiges penge….. Lige nu strides Per Brændgaard/Sundhedsstyrelsen mod bitz/astrup om hvem der har fundet midlet til vægttab. Hhmmm i stedet for strides bør i se realiteterne i øjnene. Vi mennesker er forskellig, det der virker på naboen, virker måske ikke på dig. Så hvorfor er der ikke plads til alle slags kurer, så længe de ikke er sundhedsskadelige som “kernesund familie” Efter min mening, er det vigtigt at man bruger tid på at se på hele mennesket. Det er faktisk hårdt arbejde at tabe sig og det skal man have overskud til, så hvis man bærer rundt på for mange psykiske problemer, er det endnu mere svært.

Så min besked til Arne, Christian og Per – der er ingen bog, tabel, mirakel, pulver eller lign. der er kuren til vægttab. Der skal menneskelig kontakt, vægtkontrol, evt. Psykolog og 8 kostråd til.

Det plejer man jo.

I søndags ville mine piger gerne bage. Og den yngste ville da bage pebernødder, og hvorfor ikke? Vi har nogle forestillinger eller ideer om, at man kan spise nogle bestemte ting på bestemte tidspunkter. Jeg havde så kager med på arbejde i dag, hvor en kollega siger ” er det ikke pebernødder, der er jo 4 måneder til jul”, men det er jo fantastisk at spise pebernødder nu, jeg er jo slet ikke træt af dem.
Så man skal da spise det man har lyst til, når man har lyst. Og når man er julemenneske som mig, så kan man også spise ris ala mande året rundt.

20120828-202720.jpg

Det gør man bare ikke.

Udover og blogge og have min egen virksomhed, så arbejder jeg på hospital. Her havde jeg for nyelig en overvægtig pige/kvinder. Dem har jeg en del af, men hende her, har gjort indtryk. Der var bare så meget power og livsglæde over hende.
Jeg, som normalvægtig løber 5 km. nogle gange om ugen, men hun træner 5 timer om ugen og løber ofte 10 km.
Og nu kommer det så- der er sgu mennesker der tillader sig, at råbe efter hende omkring hendes overvægt.
Så til alle jer tyndfede klaphatte der gør sådan noget, hun gør da noget ved det, hvad laver i selv?

Normal mad

“verdens bedste kur” er ikke verdens nemmeste at følge. Jeg er faktisk enig i at flere fedtfattige proteiner og flere grove kulhydrater er vejen frem i forhold til vægttab, meeeen der må være en nemmere måde.
Det er flotte billeder, men det er til dem der har mulighed for at lave varm mad til frokost og som har mange penge, for den er ikke lavet med omtanke for madspild. Det er nye ingredienser hver dag.
Og som en af mine patienter sagde, der er jo ikke angivet mængder og det kan vi overvægtige ikke altid styrer.
Så tak til Astrup og Bitz for at bekræfte det man som diætist gør i forvejen, men drenge i rammer sgu lidt skævt med bogen.

Mæthed

Mæthed er et fravær af sult og ikke den følelse, hvor vi ikke kan rykke med ørene. I mine termer er det overmæthed.
Der var lige en psykolog på kanel 4, der sagde at man skal mærke efter mæthed. Det tager kroppen 20 min. at registrer at den ikke længere er sulten og DET er mæthed.
Det vi skal blive bedre til at mærke er forskellen mellem sult og lækkersult. Og spis det, der mætter længst tid, når du er sulten.
Husk det, når du vil smide et par kilo.